Polacy najbardziej lubią pomidory i ogórki, a także jabłka i owoce jagodowe. Nie zmienia to jednak faktu, że warzyw i owoców, z wyjątkiem tych egzotycznych, jemy coraz mniej, jak wynika z opracowań Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej.
Do spożywania krajowych produktów ma zachęcić kampania „Pora na pomidora, czyli jak tu nie kochać polskich warzyw i owoców”.
{googleAds}
<div align=’center’><script type=”text/javascript”><!–
google_ad_client = „ca-pub-8536754123093431”;
/* Dla Gazety Swiebodzińskiej */
google_ad_slot = „3004630278”;
google_ad_width = 336;
google_ad_height = 280;
//–>
</script>
<script type=”text/javascript”
src=”http://pagead2.googlesyndication.com/pagead/show_ads.js”>
</script>
</div>
{/googleAds}
Owoce
Z badań wynika, że najchętniej jemy jabłka. W ubiegłym roku, statystyczny Polak zjadł 13,2 kg tych owoców. Ich spożycie jednak sukcesywnie spada – w 2010 r. wynosiło 15 kg na osobę, natomiast w 2009 r. – 16,2 kg1.
W drugiej kolejności sięgamy po owoce jagodowe (m.in. truskawki, jagody, maliny, agrest, porzeczki). W zeszłym roku ich konsumpcja utrzymywała się na poziomie 4,7 kg na osobę., ale – podobnie jak w przypadku jabłek – również systematycznie się zmniejsza.
Popularne są także wśród Polaków owoce pestkowe – śliwki, czereśnie, wiśnie, morele.
Rok temu, na osobę przypadło prawie 4 kg wymienionych produktów (w tym 1,3 kg śliwek). To jednak dużo mniej niż w latach poprzednich., kiedy statystyczny Polak zjadał aż 6,2 kg tych owoców.
Pijemy również mniej soków owocowych i owocowo – warzywnych. Regularny spadek ich spożycia odnotowywany jest od 2008 r. Wtedy to na jedną osobę przypadało 12,2 kg soków, podczas gdy w 2011 – już tylko 10,6 kg.
Zupełnie inaczej wygląda sytuacja w przypadku owoców południowych (cytrusowych i bananów). Od kilku lat ich konsumpcja systematycznie wzrasta i w ubiegłym roku wyniosła 12,8 kg na os.
– Owoce zagraniczne mają w Polsce bardzo wysoki poziom spożycia. Wśród rodzimych owoców praktycznie konkurować mogą z nimi jedynie jabłka – mówi Agnieszka Falba, Dyrektor Biura Federacji Branżowych Związków Producentów Rolnych, inicjator ogólnopolskiej kampanii społeczno – edukacyjnej „Pora na pomidora, czyli jak tu nie kochać polskich warzyw i owoców”. – Polacy wciąż nie doceniają walorów krajowych owoców i warzyw, wybierając na przekąskę banana lub pomarańczę. Warto zmienić te przyzwyczajenia. Stąd celem kampanii „Pora na pomidora” jest wzrost spożycia produktów rodzimych – wyjaśnia Falba.
Warzywa
Wśród warzyw najchętniej sięgamy po pomidory. W zeszłym roku ich spożycie wyniosło 10,6 kg na osobę i było wyższe o niemal 1,5 kg w porównaniu z rokiem 2010. Na stole przeciętnego Polaka często goszczą również ogórki, kapusta, marchew oraz cebula. Jednak w odróżnieniu od pomidorów, zainteresowanie tymi warzywami wśród Polaków nieznacznie spada.
Jemy natomiast niewiele buraków i warzyw kalafiorowatych. Soki warzywne też nie cieszą się w Polsce popularnością.
1 Wszystkie dane zawarte w materiale – opracowane przez mgr inż. Irenę Strojewską. Zakład Ekonomiki Ogrodnictwa, IERiGŻ-PIB w Warszawie (obliczenia autorskie na podstawie danych GUS).
—
Dominika Malik – informacja prasowa.