Elektryczne Solarisy dla Gorzowa Wielkopolskiego

Gorzów Wielkopolski dołącza do grona europejskich miast inwestujących w ekologiczny transport publiczny. Miasto wspólnie z miejskim przewoźnikiem zamówiło właśnie osiem Solarisów Urbino. Będą to pierwsze autobusy elektryczne w Gorzowie Wlkp.

Solaris podpisał z Miastem Gorzów Wlkp. oraz Miejskim Zakładem Komunikacji w Gorzowie Wielkopolskim umowę na dostawę ośmiu bezemisyjnych autobusów elektrycznych Urbino 12 electric. Kontrakt obejmuje także część inwestycyjną, która zakłada zaprojektowanie i wybudowanie infrastruktury do ładowania pojazdów. To kolejny raz, kiedy Solaris ma okazję zaproponować pełen pakiet rozwiązań z zakresu elektromobilności. Łączna wartość netto kontraktu wynosi ponad 25 mln złotych.

Autobusy elektryczne, które zadebiutują na ulicach Gorzowa Wielkopolskiego, będą wyposażone w baterie Solaris High Power o łącznej pojemności ok. 120 kWh, odpowiedzialne za magazynowanie energii niezbędnej do zasilania elektrycznej osi napędowej pojazdu. Ładowanie Solarisów będzie możliwe na dwa sposoby: zarówno przez klasyczny system plug-in, jak i przez pantograf. W tym przypadku miejski przewoźnik zdecydował się na wersję pantografu odwróconego (w tej wersji urządzenie znajduje się nie na dachu autobusu, ale na maszcie ładowarki). Na pokład 12-metrowego elektrobusa wejdzie minimum osiemdziesięciu pasażerów. Kabina kierowcy w zamówionym modelu będzie całkowicie zamknięta.

W czasach, gdy elektromobilność staje się coraz bardziej popularna i dostępna dla operatorów transportu publicznego, oczekiwania przewoźników miejskich wobec producentów rosną. Stąd między innymi większa liczba przetargów „pod klucz” - obejmujących nie tylko zakup taboru, ale także infrastruktury niezbędnej do ładowania elektrycznych pojazdów. Jesteśmy przygotowani na to wyzwanie - wykorzystujemy nasze doświadczenie i wiedzę technologiczną, by być partnerem na każdym etapie wdrażania e-mobilnych rozwiązań. Cieszymy się, że Gorzów dołącza do miast z bezemisyjnym taborem - zaznacza Petros Spinaris, Wiceprezes Solaris Bus & Coach.

W przypadku umowy z Gorzowem Wielkopolskim Solaris zobowiązał się do rozbudowy pętli autobusowej, zaprojektowania i wybudowania trzech ładowarek pantografowych o mocy ładowania aż 400 kW, które będą rozmieszczone na pętlach w strategicznych rejonach miasta, pozwalających zmaksymalizować dzienną operacyjność autobusów elektrycznych. Ponadto producent dostarczy cztery dwustanowiskowe ładowarki zajezdniowe o mocy 2 x 60 kW, umożliwiające m.in. standardowe nocne ładowanie pojazdów.