Opracowanie i wdrożenie jednolitego, ogólnopolskiego systemu, który ułatwi pracę urzędników i pomoże w nauce zdalnej to cel projektu finansowanego z budżetu państwa i funduszy unijnych. Projekt ma zacząć działać jeszcze w tym roku. Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej i Kancelaria Prezesa Rady Ministrów podpisały porozumienie o dofinansowanie projektu z Funduszy Europejskich z Programu Wiedza Edukacja Rozwój.
– Pandemia mocno przyspieszyła procesy cyfryzacji i wdrażania nowych rozwiązań technologicznych. To dzięki cyfryzacji w czasie pandemii mogliśmy bezpiecznie spotykać się z bliskimi, robić zakupy czy właśnie załatwiać sprawy w urzędzie. Robimy kolejny krok w ulepszeniu usług e-administracji. Dzięki funduszom unijnym i pieniądzom krajowym powstanie system, który pozwoli efektywnie zarządzać obsługą spraw obywateli – wyjaśnia wiceminister funduszy i polityki regionalnej Małgorzata Jarosińska-Jedynak.
W ramach projektu „Opracowanie i wdrożenie Systemu Zdalnej Pracy i Nauki (SZPoN)” powstanie system teleinformatyczny składający się z dwóch zintegrowanych obszarów – zdalnej pracy oraz modułu platformy e-learningowej.
– Braki niezbędnych do prawidłowej pracy urzędników aplikacji informatycznych są doraźnie wypełniane komercyjnymi rozwiązaniami, które generują m.in. dodatkowe koszty. Z naszego rozwiązania każdy urząd będzie mógł korzystać bezpłatnie – zaznacza minister Marek Zagórski.
Jednolity system to szereg korzyści m.in. bezpłatny dostęp dla każdego urzędu do narzędzi pracy i nauki zdalnej, wsparcie techniczne dla urzędów poprzez wiele kanałów komunikacji (chat, infolinia, chatbot) czy łatwiejszy dostęp w pozyskiwaniu kompetencji cyfrowych w zakresie pracy na odległość (kursy, szkolenia, tutoriale).
System docelowo będzie dostępny dla wszystkich zainteresowanych urzędów w Polsce.
Projekt będzie realizowała Kancelaria Prezesa Rady Ministrów. Projekt uzyskał dofinansowanie z Programu Wiedza Edukacja Rozwój. Budżet projektu to 9,5 mln zł.
Obecnie nie ma systemowego rozwiązania ułatwiającego zdalną pracę urzędników i ich kontakt z obywatelami. System pozwoli efektywnie zarządzać obsługą spraw obywateli, może także wpłynąć na zmniejszenie kolejek w urzędach. Braki aplikacji informatycznych niezbędnych do prawidłowej pracy urzędników są doraźnie wypełniane rozwiązaniami komercyjnymi, które generują dodatkowe koszty funkcjonowania administracji publicznej. Jednolity system poprawi także bezpieczeństwo.
Informacja PAP, fot. Waldemar Roszczuk