Po gruntownej i długo wyczekiwanej przez mieszkańców przebudowie, dworzec kolejowy w Świebodzinie został udostępniony dla podróżujących.
Przebudowa świebodzińskiego dworca trwała nieco ponad dwa lata. W tym czasie dworzec przeszedł prawdziwą metamorfozę. Historyczny wygląd odzyskała elewacja wykonana z czerwonej i żółtej cegły ze znajdującymi się na niej detalami architektonicznymi. Stylowego charakteru odnowionemu dworcowi dodają również odtworzona na wzór historycznej stolarka okienna i drzwiowa, a także dwa zegary.
Nowością są przestrzenne logotypy PKP S.A. a także napisy „Świebodzin” od strony peronów i „dworzec kolejowy” od strony miasta. Nocą bryłę dworca podkreśla iluminacja budynku, w tym niewielkie, stylizowane na wzór historycznych lampy.
W holu i poczekalni na wzór oryginalnej odtworzono posadzkę ze wzorem w jasnobeżowo-szarą szachownicę z bordiurą z geometrycznym ornamentem. Zabytkowe są również żeliwne kolumny w poczekalni, a także okładziny ścian wykonane z brązowej cegły szkliwionej. Uwagę zwracają fragmenty oryginalnego stropu, wsparte na kolumnach. Pozostałe elementy wnętrza są nowoczesne.
Przestrzeń obsługi podróżnych wyposażono w nowe ławki, kosze, gabloty z rozkładami jazdy, elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów oraz system informacji głosowej. Na parterze dworca zlokalizowano również kasy biletowe, toalety oraz lokale przeznaczone na wynajem. Większość pomieszczeń na piętrze zostanie przeznaczona na potrzeby samorządu lokalnego i obsługi PKS. Żeby ułatwić dostęp do nich, w budynku, oprócz klatek schodowych, wykonano także windę.
– Infrastruktura kolejowa w Polsce nieustannie się rozwija. Modernizowane są linie kolejowe i zabytkowe dworce, powstają nowe połączenia, dzięki czemu zwiększa się dostęp do kolei. Takie inwestycje jak ta w Świebodzinie to jeszcze jeden dowód na to, że jako kraj potrafimy skutecznie wykorzystywać Fundusze Europejskie. Dworzec w Świebodzinie to element projektu, którego kwota dofinansowania z Programu Infrastruktura i Środowisko wyniosła prawie 59 mln zł – wyjaśnia Małgorzata Jarosińska-Jedynak, minister funduszy i polityki regionalnej.
– Kolej to bardzo ważny element transportu publicznego w nowoczesnym państwie, dlatego dbamy o jej rozwój. Inwestujemy w pociągi, tory i dworce kolejowe. Przykładem takiego przedsięwzięcia jest zakończona właśnie przebudowa dworca w Świebodzinie. Pasażerowie zyskali nie tylko kolejną nowoczesną i przyjazną przestrzeń obsługi podróżnych, ale również piękny, historyczny obiekt, który stanie się wizytówką Świebodzina – zaznacza Maciej Małecki, sekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych.
– Dworzec w Świebodzinie to kolejna inwestycja dworcowa oddana do użytku w województwie lubuskim. Mieszkańcy powiatu świebodzińskiego zyskali dostęp do bezpiecznej infrastruktury kolejowej oraz komfort podróży do Poznania. Mam nadzieję, że zmodernizowany historyczny budynek dwora stanie się jedną z wizytówek miejscowości oraz ułatwi pasażerom podróżowanie koleją. Wszystko to dzięki Programowi Inwestycji Dworcowych, w ramach którego polski rząd przeznacza trzy miliardy złotych na modernizację blisko dwustu dworców – podkreśla Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
– Dworzec w Świebodzinie przeszedł kompletną metamorfozę z poszanowaniem dla jego historii. Dzięki niej elewacja budynku zachwyca, a w nowocześnie urządzonym holu i poczekalni dworca wyeksponowano zabytkowe detale architektoniczne. Cieszy jednak przede wszystkim to, że budynek stał się estetyczną, komfortową i bezpieczną przestrzenią obsługi pasażerów. Jestem przekonany, że spełni on wszystkie oczekiwania mieszkańców i podróżnych – zapewnia Ireneusz Maślany, członek zarządu PKP S.A.
– Serdecznie gratulujemy otwarcia odnowionego dworca kolejowego w Świebodzinie po kompleksowej przebudowie. Dzięki dofinansowaniu w wysokości prawie 60 milionów złotych przyznanych z unijnego Funduszu Spójności możliwa była kompleksowa modernizacja wybranych dworców w regionie województwa wielkopolskiego i lubuskiego. Dworzec w Świebodzinie jest świetnym przykładem tego jak fundusze unijne mogą wspierać przywrócenie historycznego wyglądu obiektów w zakresie podlegającym ochronie konserwatorskiej, dostosowując się tym samym do nowych wymagań związanych ze zmianami klimatycznymi. Szczególnie warto podkreślić, że dworce wdrożyły rozwiązania przyjazne dla osób z niepełnosprawnościami – zaznacza Angela Martinez-Sarasola, kierowniczka Wydziału Polskiego w Dyrekcji Generalnej ds. Polityki Regionalnej i Miejskiej Komisji Europejskiej. – Życzymy podobnych sukcesów przy realizacji przyszłych projektów – dodaje.
– Odrestaurowanie kolejnego historycznego dworca to następstwo odpowiedniego gospodarowania środkami pochodzącymi z funduszy europejskich. Centrum Unijnych Projektów Transportowych z dużą satysfakcją obserwuje, jak zmieniają się dworce kolejowe w komfortowe, nowoczesne i dostosowane do potrzeb osób ze szczególnymi potrzebami przestrzenie do obsługi podróżnych – zauważa Joanna Lech, dyrektor Centrum Unijnych Projektów Transportowych.
W ramach inwestycji wdrożono również wiele innych rozwiązań przyjaznych osobom z niepełnosprawnościami – zlikwidowano bariery architektoniczne, zamontowano oznaczenia w alfabecie Braille’a, tablice dotykowe z planami dworca oraz ścieżki prowadzące dla osób niewidomych i niedowidzących.
Jak zapewniają inwestorzy – dworzec stał się bardziej ekologiczny i bezpieczny. Wprowadzono w nim energooszczędne oświetlenie wraz z automatyką sterującą. Ograniczono straty ciepła poprzez ocieplenie budynku od wewnątrz oraz montaż stolarki okiennej i drzwiowej o niskim współczynniku przenikalności ciepła. Dworzec zyskał również system inteligentnego zarządzania budynkiem – BMS (Building Management System), który steruje pracą urządzeń i instalacji oraz optymalizuje zużycie energii elektrycznej, cieplnej i wody. Istotnym elementem inwestycji jest również poprawa bezpieczeństwa osób i mienia, w tym montaż nowych systemów: monitoringu, kontroli dostępu, sygnalizacji włamania i napadu oraz przeciwpożarowych.
Inwestycja objęła również najbliższe otoczenie dworca. Budynki sąsiadujące z dworcem zostały przebudowane i zyskały nowe funkcje. Dawny szalet po adaptacji będzie pełnił rolę wiaty śmietnikowej, natomiast budynek gospodarczy – wiaty rowerowej. Przed dworcem ułożono nawierzchnię z wykorzystaniem historycznej, kamiennej kostki brukowej. W sąsiedztwie dworca wykonano również zatoczkę autobusową oraz dwa miejsca postojowe dla osób z niepełnosprawnościami. Zamontowano również nowe elementy małej architektury (ławki, oświetlenie, kosze).
Inwestorem są Polskie Koleje Państwowe S.A. Wykonawcą robót budowlanych była firma Berger Bau Polska, inżynierem kontraktu SAFAGE SAS z Warszawy, natomiast dokumentację projektową opracowała pracownia architektoniczna Pas Projekt z Nadarzyna.