Ponad połowa Polaków uważa, że spożywanie większej ilości warzyw i owoców każdego dnia wpłynęłoby na poprawę ich samopoczucia. Jednak kilka razy dziennie sięga po warzywa zaledwie 12 proc. respondentów, a po owoce tylko 14 proc. z nich.
Tak wynika z badania zrealizowanego na potrzeby kampanii „Warzywa i owoce – na szczęście!”. Polacy wciąż nie mają dostatecznej wiedzy na temat znaczenia warzyw i owoców w codziennej diecie oraz ich wpływu na nasze zdrowie i ogólny dobrostan. Wciąż też, jak pokazują wyniki sondażu, za mało się ruszają.
Według badania, głównym czynnikiem decydującym o zdrowym stylu życia, jest zdaniem Polaków unikanie stresu. Spożywanie kilku porcji warzyw i owoców dziennie, wskazane przez ponad 15 proc. ankietowanych, zajmuje w tym zestawieniu dopiero 10. miejsce. I choć respondenci nieco częściej wymieniali uprawianie sportu bądź ćwiczeń, tylko co piąty z nich uznaje je za element zdrowego stylu życia. W praktyce sytuacja wygląda znacznie gorzej – uprawia sport lub ćwiczy wyłącznie 15 proc. osób, a jedynie dla 12 proc. ankietowanych aktywności te są sposobem na odczuwanie szczęścia i zadowolenie z życia.
Tymczasem aktywność fizyczna znajduje się na pierwszej pozycji w Piramidzie Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej, opracowanej przez Instytut Żywności i Żywienia. Według jego ekspertów codzienny ruch oraz spożywanie zalecanych produktów spożywczych w odpowiednich ilościach i proporcjach, w tym kilku porcji warzyw i owoców dziennie, są kluczem do zdrowia i dobrego samopoczucia. Biorąc pod uwagę opinie ekspertów oraz wyniki przeprowadzonych badań, II edycja kampanii „Warzywa i owoce – na szczęście!”, której celem jest promocja spożycia polskich warzyw i owoców oraz podkreślenie ich wpływu na naszą kondycję psychiczną i fizyczną, przebiega pod hasłem: „odWARZ się i… podejmij wyzwanie!”.
– W pierwszej edycji kampanii staraliśmy się przekazać wiedzę i budować wśród Polaków świadomość dotyczącą wpływu warzyw i owoców na nasze zdrowie i dobry nastrój. Zainicjowaliśmy też dyskusję na temat szczęścia – co je determinuje, co oddziałuje na nasz dobrostan. Teraz chcemy przejść do realnego działania i dlatego w tym roku do wsparcia kampanii zaprosiliśmy ekspertów w swoich dziedzinach: dietetyka sportowego, trenera personalnego i psychologa sportu. Pokażą oni, jak wcielić w czyn zalecenia w trzech obszarach: właściwej, zrównoważonej diety, bogatej w warzywa i owoce, aktywności fizycznej oraz dobrego samopoczucia i motywacji do uprawiania sportu. Wprowadziliśmy również element rywalizacji, który z pewnością stanie się dodatkowym czynnikiem aktywizującym – wyjaśnia Agnieszka Falba-Gałkowska, dyrektor Federacji Branżowych Związków Producentów Rolnych, organizatora kampanii.
Inf. prasowa