Urzędnicy skarbowi ruszyli z kolejną akcją pn. „Weź paragon”, która ma na celu upowszechnienie dokumentowania sprzedaży paragonami fiskalnymi.
W miejscowościach turystycznych będą przeprowadzane działania informacyjno – edukacyjne oraz kontrole ewidencjonowania sprzedaży na kasach fiskalnych.
W akcji wezmą udział zarówno urzędy kontroli skarbowej jak i urzędy skarbowe. Zakończenie działań zaplanowano na ostatni dzień wakacji.
{googleAds}
<div align=’center’><script type=”text/javascript”><!–
google_ad_client = „ca-pub-8536754123093431”;
/* Dla Gazety Swiebodzińskiej */
google_ad_slot = „3004630278”;
google_ad_width = 336;
google_ad_height = 280;
//–>
</script>
<script type=”text/javascript”
src=”http://pagead2.googlesyndication.com/pagead/show_ads.js”>
</script>
</div>
{/googleAds}
Podczas zimowej akcji „Weź paragon” spośród 1,5 tys. obserwowanych punktów sprzedaży w 271 stwierdzono nieprawidłowości w ewidencji przychodów tj. u blisko 20% przedsiębiorców.
W związku z nieprawidłowościami ukarano 271 sprzedawców mandatami karnymi na kwotę 65,5 tys. zł.
Podatnicy najczęściej tłumaczyli się z braku bieżącego ewidencjonowania sprzedaży dużą ilością klientów, nieuwagą, awarią kasy rejestrującej, pośpiechem klienta czy koniecznością obserwacji znanego klienta, który często próbuje coś ukraść.
Akcja prowadzona była w różnych miejscach i o różnych porach. Jednym z przykładów pracy poza standardowymi godzinami pracy Urzędu były obserwacje prowadzone w lokalach, w których w godzinach nocnych odbywały się dyskoteki. W asyście Policji przeprowadzono obserwacje w dwóch lokalach celem sprawdzenia ewidencjonowania obrotu za pomocą kas fiskalnych. W jednej z dyskotek nie stwierdzono nieprawidłowości, w drugiej zaś nałożono dwa mandaty karne na łączną kwotę 4,5 tys. zł.
Wizyta pracowników Urzędu Kontroli Skarbowej o tak późnej porze była dużym zaskoczeniem dla właścicieli lokalu i obsługi.
– Zmierzamy do takiego stanu, w którym przedsiębiorcy nie będą uchylali się od obowiązku rejestrowania sprzedaży na kasie fiskalnej, a otrzymanie paragonu za zakupiony towar będzie powszechne. Dużą rolę do odegrania w tym procesie mają także klienci, do których kierujemy materiały informacyjne. Zależy nam na wzmocnieniu świadomości społecznej i wiedzy o tym, że paragon to z jednej strony dowód potrzebny przy reklamacji, a drugiej potwierdza uczciwe rozliczanie się z naszym wspólnym budżetem. Paragon jest także dowodem na tworzenie uczciwej konkurencji. Pamiętajmy, że jest to jeden z wielu sposobów na wsparcie uczciwych przedsiębiorców, którzy sami nie poradzą sobie w walce z szarą strefą. – wyjaśnia Andrzej Parafianowicz, Generalny Inspektor Kontroli Skarbowej, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów.