Poszukiwanie oszczędności i chęć obniżenia kosztów działalności kieruje często przedsiębiorców do skorzystania z ofert firm oferujących outsourcing pracowniczy. Niestety nie wszystkie firmy działają w tym zakresie uczciwie, powodując wiele problemów w tym finansowych u przedsiębiorców zawierających z nimi umowy.
W ostatnim czasie pojawiają się na rynku firmy, które oferują przejęcie pracowników wraz z ponoszonymi kosztami w ramach tzw. outsourcingu pracowniczego.
Outsourcing polega na przekazywaniu innym podmiotom niektórych zadań swojej działalności. Firma przejmująca winna wykonywać te zadania wykorzystując własne zasoby. W ramach outsourcingu zawierana jest umowa na podstawie art. 23 Kodeksu pracy, zgodnie z którym „w razie przejścia zakładu pracy lub jego części na innego pracodawcę staje się on z mocy prawa stroną w dotychczasowych stosunkach pracy”.
Konsekwencją takich zmian jest:
- zmiana pracodawcy i wejście nabywcy w rolę nowego pracodawcy wobec pracowników związanych z działalnością przejmowanego zakładu pracy,
- płatnikiem zostaje podmiot, który przejął zakład pracy,
- wstąpienie nabywcy zakładu w prawa i obowiązki zbywcy, będącego do tej pory stroną w stosunkach pracy z pracownikiem.
Niestety na rynku pojawiły się nieuczciwe firmy oferujące zawarcie umów outsourcingowych. Ich rolą jest jedynie wypłacenie pracownikom wynagrodzenia, które wcześniej otrzymały na podstawie wystawionej faktury od kontrahenta. Natomiast nadal miejsce wykonywania pracy i zakres obowiązków pozostaje bez zmian a dotychczasowy pracodawca sprawuje nadzór nad pracownikiem, udziela urlopów, rozlicza z wykonanej pracy, decyduje o dalszym zatrudnieniu czy zwolnieniu z pracy. W efekcie dla przejmowanych pracowników nic się nie zmienia.
Oferty usług nieuczciwych firm outsourcingowych najczęściej znajdziemy w internecie. Kuszą zaoszczędzeniem do 40% kosztów zatrudnienia bez ponoszenia przy tym żadnego ryzyka i obiecują pełnić wszystkie obowiązki dotychczasowego pracodawcy. W praktyce takie nieuczciwe firmy przejmują jedynie obsługę dokumentacji płacowej działając na zasadzie biur rachunkowych. Otrzymują środki na pensje dla pracowników oraz opłatę za świadczoną usługę, nie odprowadzają składek na ubezpieczenia społeczne. Skoro w efekcie nie są pracodawcami, nie są również zobowiązani do opłacania składek na ubezpieczenia społeczne. Zatem płatnikiem składek jest nadal ich dotychczasowy pracodawca, który zawarł umowę outsourcingową. W efekcie ZUS będzie dochodził składek od właściwego płatnika. Firm, które skorzystały dotychczas z ofert nieuczciwego outsourcingu jest ok. 340 w kraju.
Przedsiębiorcom którzy skorzystali z fikcyjnej pomocy nieuczciwych firm outsourcingowych, przez co dziś zalegają z opłatą składek ubezpieczeniowych ZUS proponuje złożenie wniosku o układ ratalny. Dzięki tej uldze wstrzymane zostanie naliczanie dalszych odsetek za zwłokę a podpisana umowa ratalna spowoduje zawieszenie dotychczasowych działań egzekucyjnych.
Ustalane raty są dostosowywane do możliwości finansowych firm, tak by mogły nadal prowadzić działalność i opłacać składki. Obecnie jednym z warunków uzyskania układu ratalnego jest uregulowanie składek w części finansowanej od ubezpieczonych. Jednak od 1 grudnia 2015r. przepisy ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych pozwolą na rozpatrywanie wniosków o układ ratalny dotyczących całej kwoty zaległości.
Wszelkie dodatkowe informacje w sprawach ulg można uzyskać na salach obsługi klienta w placówkach ZUS i na stronie www.zus.pl. Istnieje również możliwość indywidualnych konsultacji z pracownikiem ZUS, który służy wsparciem podmiotom poszkodowanym przez firmy oferujące usługi outsourcingowe.
—
Opr. Agnieszka Kazoń, fot. Waldemar Roszczuk