W Berlinie odbyła się konferencja dotycząca rozwoju żeglugi śródlądowej w krajach basenu Morza Bałtyckiego, podczas której strona polska zaprezentowała plany dotyczące Odrzańskiej Drogi Wodnej.
Delegacja z Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej zaprezentowała plany rozwoju żeglugi śródlądowej w Polsce. Podczas konferencji padły deklaracje współpracy z Ministerstwem Infrastruktury i Planowana Przestrzennego Brandenburgii ws. przygotowań do rewizji Transeuropejskiej Sieć Transportowej.
W efekcie nawiązano współpracę ze środowiskiem gospodarczym Brandenburgii, aby pozyskać informacje, które mogą być pomocne w tworzeniu projektu Programu Rozwoju Odrzańskiej Drogi Wodnej.
Dwa panele – polityczny i ekspercki, były poświęcone kondycji sektora transportu wodnego śródlądowego w poszczególnych krajach nadbałtyckich, a także pilotażowym inicjatywom podmiotów publicznych i prywatnych, których celem jest promocja transportu rzecznego jako nieodzownego komponentu zrównoważonego rozwoju systemu transportowego w Unii Europejskiej.
Jednym z celów udziału delegacji w konferencji była intensyfikacja kontaktów z niemiecką administracją odpowiedzialną za rozwój systemu transportowego w rejonie dolnej Odry. W trakcie rozmowy przedstawicieli MGMiŻŚ z minister Infrastruktury i Planowania Przestrzennego Brandenburgii Katrin Schneider, potwierdzono wolę współdziałania w zakresie włączenia odcinka Szczecin-Berlin do korytarza transportowego TEN-T (Transeuropejskiej Sieć Transportowej).
Kontakty w tej sprawie będą utrzymywane na poziomie dyrektorów departamentów. Minister Schneider zadeklarowała pełne zaangażowanie, by przełamać impas inwestycyjny w drogi wodne w rejonie Haveli i Odry.
W trakcie spotkania z szefami Izby Przemysłowo-Handlowej Wschodniej Brandenburgii przedstawiciele MGMiŻŚ uzyskali zapewnienie, że organizacje zrzeszające przedsiębiorstwa produkcyjne działające po niemieckiej stronie Odry będą współpracować przy gromadzeniu danych o potencjale gospodarczym, który powinien zostać uwzględniony przy tworzeniu modelu transportowego i analizie kosztów i korzyści na potrzeby programu rozwoju Odrzańskiej Drogi Wodnej. Formuła współpracy zostanie określona po wyłonieniu wykonawcy analizy transportowej dla ministerstwa w ramach opracowywania metodyki prowadzenia tego badania.
Konferencja odbyła się we wspólnym przedstawicielstwie krajów nordyckich w RFN z udziałem ponad dwustu osób reprezentujących biznes, naukę i administrację w krajach UE, a także w innych instytucjach europejskich. Wydarzenie zostało zorganizowane w ramach projektu EMMA, którego celem jest promocja transportu wodnego śródlądowego w krajach regionu Morza Bałtyckiego.
Inf. prasowa MGMiŻŚ, opr. /fot. Waldemar Roszczuk