Od poniedziałku, 10 stycznia zmianie ulegają stawki opłat za przejazd płatnymi odcinkami Autostrady Wielkopolskiej na trasie Nowy Tomyśl – Konin. Natomiast opłaty za przejazd z Nowego Tomyśla do Świecka pozostają bez zmian.
Jak zaznacza zarządca drogi – zmiana cen podyktowana jest wzrostem kosztów utrzymania, obsługi kredytów oraz realizacją wieloletniego planu inwestycyjnego. Rosnąca w szybkim tempie i utrzymująca się na najwyższym poziomie od dwudziestu lat inflacja, wzrost cen w sektorze budowlanym oraz cen producenckich przekładają się na wzrost kosztów zarówno utrzymania jak i aktualnie realizowanych i planowanych inwestycji.
Nowy cennik zacznie obowiązywać od godz. 6.00, 10 stycznia 2022 roku. Stawka za przejazd każdym z trzech odcinków autostrady pomiędzy Nowym Tomyślem, a Koninem będzie wynosić:
25 zł – pojazdy kat. 1 (motocykle i pojazdy osobowe o dwóch osiach), 37 zł – pojazdy kat. 2 (pojazdy samochodowe o dwóch osiach, z których co najmniej jedna wyposażona jest w koła bliźniacze oraz motocykle i pojazdy samochodowe o dwóch osiach z przyczepami), 57 zł – pojazdy kat. 3 (pojazdy samochodowe o trzech osiach oraz pojazdy samochodowe o dwóch osiach, z których co najmniej jedna wyposażona jest w koła bliźniacze z przyczepami), 87 zł – pojazdy kat. 4 (pojazdy samochodowe o więcej niż̇ trzech osiach oraz pojazdy samochodowe o trzech osiach z przyczepami) oraz 250 zł – pojazdy kat. 5 (pojazdy ponadnormatywne).
Podane stawki zawierają 23 proc. podatku VAT – opłaty na koncesyjnych autostradach w Polsce są objęte podatkiem od towarów i usług, w przeciwieństwie do publicznych autostrad na których takiego podatku się nie pobiera.
Koszt przejazdu Autostradą Wielkopolską na trasie Świecko – Nowy Tomyśl pozostaje bez zmian. Kierowcy pojazdów kategorii 1 płacą w tym przypadku 18 zł za przejechanie 106 km. Przejazd całym odcinkiem Autostrady Wielkopolskiej od Świecka do Konina o długości 255 km kosztuje kierowców aut osobowych około 36 groszy za kilometr.
Autostrada Wielkopolska jest najdłuższym i obecnie najstarszym odcinkiem A2. Jest także najmocniej eksploatowaną autostrada w kraju, z dużym udziałem pojazdów ciężkich. Średni dobowy ruch pojazdów na odcinku Nowy Tomyśl – Konin wynosi około 30 tysięcy. Mimo rosnących kosztów, Autostrada Wielkopolska realizuje prace modernizacyjne zgodnie z przyjętym planem i zobowiązaniami umowy koncesyjnej, aby zapewnić kierowcom wysoką jakość i bezpieczeństwo podróży.
W ubiegłym roku przeprowadzona została modernizacja nawierzchni na węźle autostradowym Września, wymieniono kolumny alarmowe SOS oraz modernizowano budynki toalet na MOP oraz PPO. Planowany jest także remont nawierzchni na odcinku Nowy Tomyśl – Poznań Zachód, remont obiektów inżynierskich (mosty i wiadukty autostradowe) oraz budowa nowej bazy utrzymania we Wrześni. Rozbudowywana jest sieć stacji ładowania pojazdów elektrycznych oraz przygotowywane są rozwiązania sprzyjające ochronie środowiska i zwiększające bezpieczeństwa kierowców. Rozpoczęły się również prace planistyczne nad dalszą rozbudową obwodnicy Poznania o 3 pas ruchu na odcinku Poznań Krzesiny – Poznań Wschód.
Warto podkreślić, że inwestycje realizowane przez Autostradę Wielkopolską I nie obciążają budżetu państwa ani kieszeni podatników. Większe wpływy z tytułu zmian stawek opłat w ostatnich latach przeznaczone zostały m.in. na rozbudowę obwodnicy Poznania o trzeci pas. Inwestycja ta kosztowała ponad 200 mln złotych i została całkowicie sfinansowana ze środków własnych koncesjonariusza. Nowoczesna autostradowa obwodnica Poznania jest chętnie wykorzystywana przez kierowców poznańskiej metropolii. Aktualnie natężenie ruchu w tym miejscu sięga 90 tysięcy pojazdów na dobę. Zaledwie ¼ korzystających z autostradowej obwodnicy stolicy Wielkopolski płaci za przejazd, natomiast aż 75 proc. ruchu na obwodnicy stanowią pojazdy wjeżdżające z drogi ekspresowej S11, arterii miejskich oraz S5, które korzystają z obwodnicy bezpłatnie.
Inf. prasowa, fot. Waldemar Roszczuk