Zachodnia Izba Przemysłowo – Handlowa wystosowała apel dotyczący modernizacji i elektryfikacji linii kolejowej numer 203 łączącej Tczew z Kostrzynem nad Odrą.
Izba, wyrażając potrzeby przedsiębiorców i mieszkańców regionu, postuluje niezwłoczne włączenie projektu dot. linii na listę podstawową kolejowych inwestycji strategicznych w Polsce.
Poniżej treść apelu Zachodniej Izby Przemysłowo – Handlowej skierowanego do władz naszego kraju.
Zachodnia Izba Przemysłowo – Handlowa działając w imieniu swoich Członków oraz kierując się wysoką troską o stan polskiej gospodarki i zaspokojenie podstawowych potrzeb społecznych apeluje o niezwłoczne włączenie projektu modernizacji i elektryfikacji linii kolejowej nr 203 na listę podstawową kolejowych inwestycji strategicznych w Polsce.
Modernizacja i elektryfikacja linii nr 203 mają decydujące znaczenie dla zapewnienia wykluczonym komunikacyjnie mieszkańcom północy województwa lubuskiego większej dostępności połączeń kolejowych. Zarówno tych dalekobieżnych, jak i regionalnych, obsługiwanych najpopularniejszymi na polskiej sieci kolejowej elektrycznymi zespołami trakcyjnymi, na których bazuje większość operatorów kolejowych. Modernizacja tej linii powinna objąć także zapewnienie dwutorowości i wybudowanie łącznic w Kostrzynie nad Odrą na kierunkach Szczecin i Zielona Góra co umożliwi bezkolizyjne skomunikowanie z linią kolejową nr 273, tzw. Odrzanką.
Gorzów Wielkopolski jest jedynym miastem wojewódzkim w Polsce obsługiwanym trakcją spalinową, która od dziesięcioleci stanowi jedynie moduł uzupełniający wobec podstawowych (zelektryfikowanych) korytarzy transportowych. Powoduje to szereg problemów natury logistyczno-technicznej, takich jak: niska dostępność taboru spalinowego u przewoźników, brak możliwości pozyskania dofinansowania na tabor inny niż zeroemisyjny, większa awaryjność konstrukcji opartych na silniku spalinowym, itp. Czynniki te w praktyce uniemożliwiają znaczące zwiększenie liczby połączeń do/z węzła gorzowskiego, powodując wtórne wygaszanie popytu wśród pasażerów.
Wskazać należy, iż strona niemiecka nosi się z zamiarem elektryfikacji odcinka Kustrin – Kietz – Berlin, będącym przedłużeniem linii nr 203 po stronie niemieckiej, co dodatkowo przełoży się na znaczący wzrost aktywności gospodarczej powiatów położonych wzdłuż dawnego „Ostbahnu”.
Za modernizacją i elektryfikacją odcinka Kostrzyn nad Odrą – Krzyż przemawia zarówno ważny interes społeczny mieszkańców subregionu gorzowskiego, jak i gospodarczy. Elektryfikacja jest konieczna dla zdynamizowania przewozów towarowych, zwłaszcza dla przedsiębiorstw działających w podstrefach Kostrzyńsko – Słubickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej w Kostrzynie, w Witnicy, Gorzowie Wielkopolskim i Drezdenku oraz wielu firm zlokalizowanych w pobliżu tej linii. Elektryfikacja z pewnością usprawni transport ładunków masowych i poprawi rachunek ekonomiczny tego procesu oraz odciąży transport kołowy. Elektryfikacja linii kolejowej nr 203 ma też ogromne znaczenie dla terminowości realizacji przewozów w sytuacji awarii magistrali kolejowych na osi północ-południe przez Kostrzyn nad Odrą oraz połączeniu Szczecin – Krzyż – Poznań.
Wartym uwagi jest również wzrost znaczenia linii nr 203 dla obronności kraju jako najkrótszego połączenia kolejowego zachodniej granicy Polski z newralgicznym obszarem obwodu kaliningradzkiego, z równoczesną możliwością trasowania pociągów dalej w kierunku tzw. przesmyku suwalskiego.
Wobec powyższego apelujemy o jak najszybsze umieszczenie projektu modernizacji i elektryfikacji odcinka linii kolejowej nr 203 Krzyż – Gorzów Wlkp. – Kostrzyn na liście podstawowej Krajowego Programu Kolejowego oraz podjęcie ostatecznej decyzji o realizacji tej kluczowej, oczekiwanej od lat inwestycji.
Podpisano: Jerzy Korolewicz, prezes zarządu Zachodniej Izby Przemysłowo – Handlowej, Roman Mizerny, przewodniczący Rady ZIPH.
Opr. /fot. Waldemar Roszczuk