Zakład Ubezpieczeń Społecznych ostrzega przed kolejną metodą oszustwa polegającą na podszywaniu się na pracowników ZUS. Oszuści najczęściej kontaktują się telefonicznie, oferując płatne doradztwo w zakresie dziedziczenia środków z subkonta w ZUS i konta w Otwartym Funduszu Emerytalnym.
Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, że pracownicy Zakładu nie dzwonią z propozycją doradztwa finansowego, tym bardziej nie odwiedzają klientów w ich domach z ofertą poradnictwa. Wszyscy zainteresowani sprawami z zakresu ubezpieczeń społecznych, w tym zasadami dziedziczenia składek, mogą korzystać z bezpłatnych porad Zakładu Ubezpieczeń Społecznych bezpośrednio na salach obsługi, bądź za pośrednictwem Centrum Obsługi Telefonicznej ZUS.
Jedyną sytuacją, w której inspektorzy Zakładu Ubezpieczeń Społecznych „odwiedzają” klientów w domu, jest kontrola prawidłowości wykorzystania zwolnienia lekarskiego. Jednak podczas kontroli każdy pracownik Zakładu posługuje się specjalnym identyfikatorem, który powinien okazać podczas wizyty.
To nie pierwszy przypadek w tym roku próby oszustwa na „pracownika ZUS”. Zakład Ubezpieczeń Społecznych apeluje do wszystkich klientów, a w szczególności do osób starszych i schorowanych, o zachowanie ostrożności podczas rozmów telefonicznych z ofertą spotkań i doradztwa. Podawane podczas takich spotkań dane osobowe mogą zostać wykorzystane na niekorzyść klientów ZUS.
Jeżeli ktokolwiek ma wątpliwości co do tożsamości osoby podającej się za pracownika ZUS, powinien skontaktować się z najbliższą placówką ZUS lub z Centrum Obsługi Telefonicznej ZUS pod numerem telefonu 22 560 16 00.
—
Opr. /fot. W. Roszczuk