Mieszkańców Świebodzina w przyszłym roku nie ominą podwyżki cen wody, ścieków i śmieci. Nie będą one wielkie i nie powinny zbytnio uderzyć w domowe budżety tym bardziej, że przez ostatnie miesiące w naszej gminie obowiązywały jedne z najniższych stawek za wywóz śmieci w regionie.
Przypomnijmy. Na początku roku radni miejscy podjęli uchwałę zgodnie z którą obniżono cenę za wywóz śmieci. Wcześniej mieszkańcy płacili 10 złotych od osoby za odpady zmieszane i 9,50 zł za segregowane. Od maja obowiązywały stawki odpowiednio 6 zł i 5,50 zł. Już podczas dyskusji nad uchwałą na poszczególnych komisjach część radnych wskazywała, że różnica w opłatach jest zbyt duża, a obniżka przeszacowana. Zwracano uwagę, że jest to typowa zagrywka przedwyborcza Forum Samorządowego. Niektórzy rajcy wnioskowali, aby ustalić cenę na poziomie 7-8 złotych, aby nie doszło do sytuacji, w której zaraz po wyborach opłaty za wywóz odpadów ponownie wzrosną.
Burmistrz Dariusz Bekisz poinformował nas, że już wiosną rzeczywiście zapłacimy za śmieci więcej o około 2 złote od osoby. Jest to związane z podpisaniem nowej umowy przez gminę. Poprzednia wygasa z końcem roku, a kolejny przetarg został rozstrzygnięty po stawkach, które wymuszają podwyżkę. Okazuje się więc, że radni poprzedniej kadencji mieli rację. Jest to jednak tylko połowiczna prawda. Jak tłumaczył już w lutym wiceburmistrz Krzysztof Tomalak, zgodnie z ustawą, która weszła w życie w 2013 roku i która przerzuciła na gminę obowiązek gospodarowania odpadami, samorząd nie może zarabiać na śmieciach. Tak więc mieszkańcy powinni do gminnej kasy wpłacić tyle, ile gmina zapłaci za wywóz odpadów, organizację zbiórki gabarytów i obsługę administracyjną (na przykład: pracę urzędnika zajmującego się tym konkretnym tematem, druk książeczek do opłat, wysyłanie upomnień, zbieranie deklaracji). Wiceburmistrz tłumaczył, że wysokość opłat będzie się zmieniać w zależności od warunków, na jakich będą podpisywane kolejne umowy. Nowe stawki będą obowiązywały prawdopodobnie od marca lub kwietnia. Radni zajmą się tematem na lutowych komisjach. Wówczas będą znane szczegóły.
W Świebodzinie obowiązują przepisy, zgodnie z którymi za trzecie i kolejne dziecko, na które przyznany jest zgodnie z odrębnymi przepisami zasiłek rodzinny, przysługuje dopłata za wywóz odpadów, dlatego najbiedniejsze wielodzietne rodziny płacą za osoby dorosłe i maksymalnie dwoje dzieci.
Dla porównania w Sulechowie za śmieci zmieszane mieszkańcy płacą 15 złotych od osoby, za segregowane 9 złotych, a w gospodarstwach domowych, które zamieszkuje 5 osób lub więcej obowiązuje stała stawka odpowiednio 75 zł i 45 złotych. W Międzyrzeczu natomiast ustalono ceny 14,50 oraz 7 złotych. W Świebodznie nie ma ograniczeń w ilości odpadów wyrzucanych przez mieszkańców. W sąsiednich samorządach ilość pojemników lub worków jest zależna od liczby mieszkańców w danym gospodarstwie domowym.
Jak poinformował kierownik wydziału gospodarki komunalnej Roman Pacuk zmianie ulegnie sposób składania deklaracji w sprawie wywozu odpadów. Oprócz tradycyjnej formy papierowej zanoszonej lub wysyłanej do urzędu, mieszkańcy będą mogli wysłać dokumenty za pośrednictwem platformy elektronicznej ePUAP, co wielu osobom ułatwi aktualizowanie informacji bez konieczności odwiedzania magistratu. Uchwałę w tej sprawie radni podejmą na poniedziałkowej sesji.
Oprócz śmieci zapłacimy więcej także za wodę i odprowadzenie ścieków. Na poniedziałkowej sesji radni podejmą odpowiednią uchwałę. Zgodnie z jej zapisami, ceny wzrosną o 2,33 proc. W 2014 roku płaciliśmy 11,61 zł brutto za każdy metr sześcienny wody i ścieków, od stycznia będzie obowiązywała cena 11,88 zł brutto. Byłaby ona jeszcze większa, gdyby miasto nie dokładało mieszkańcom do każdego zużytego kubika. Dopłata wynosi obecnie (w przyszłym roku nie ulegnie zmianie) 0,38 zł netto do wody i 1,40 zł netto do ścieków, a więc łącznie 1,78 zł netto. Rocznie miasto płaci na ten cel około 1,5 mln złotych. Dokładna kwota jest uzależniona od ilości zużytej wody.
Do informacji pozytywnych należy z pewnością ta o braku podwyżek podatków. W 2015 roku będą obowiązywały stawki, które radni uchwalili w listopadzie 2013 roku.
—
Opr. Ewa Wójcik