Numer alarmowy 112 powinien znać każdy, by we właściwym czasie móc wezwać pomoc. Niestety, wykorzystując zaufanie społeczne, na numer powołują się także oszuści. Na przykład podczas próby wyłudzenia pieniędzy „na policjanta”.
Oszust podczas rozmowy telefonicznej z potencjalną ofiarą podaje się za policjanta. Dla uwiarygodnienia proponuje, by zweryfikować jego dane, w tym numer legitymacji służbowej, „dzwoniąc” pod numer 112. Rozmówca ma się nie rozłączać, a jedynie wybrać numer podczas trwającego połączenia. Zgłasza się wtedy kolejny oszust i potwierdza dane.
Należy pamiętać, że numeru 112 nie odbierają policjanci, a pracownicy Centrum Powiadamiania Ratunkowego. Ich zadaniem jest skierowanie służb ratunkowych w miejsce zagrożenia, a nie potwierdzanie danych osobowych. Policja nigdy nie wykorzystuje przypadkowych osób, ani ich pieniędzy w swoich działaniach – informuje Centrum Informacji Konsumenckiej UKE.